Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz bibliotek pedagogicznych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka naszego Ośrodka otrzymała środki finansowe na zakup książek. Dzięki temu księgozbiór naszej biblioteki wzbogacił się o książki o wartości 3 000 zł. We wrześniu zostały sporządzone wstępne listy zamówień. Cenną wskazówką dla tworzenia zamówienia były wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzono także konsultacje z nauczycielami , rodzicami, psychologiem , pedagogiem oraz z panią bibliotekarką z biblioteki publicznej w Długopolu Zdr. Na podstawie opinii uczniów, rodziców oraz nauczycieli stworzono listę książek do zakupu. Przy zakupie książek uwzględniono stopień niepełnosprawności uczniów, poziom ich czytania i zainteresowania. Zakupiono audiobooki i książki z dużą czcionką, łatwe w czytaniu , a także bez tekstu, obrazkowe - do omówienia, opowiadania i oglądania. W bibliotece znalazły się też książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona w ciekawe pozycje. O zaletach czytania wiedzą wszyscy, ale nie zaszkodzi przypominanie o nich od czasu do czasu. Czytanie książek to nie tylko ciekawa forma spędzania wolnego czasu, zdobywanie nowej wiedzy, ale również rozwijanie wyobraźni czy wzbogacanie słownictwa, czytanie to również budowanie silnej więzi emocjonalnej. Dlatego zakup książek to nie jedyna zaleta realizacji projektu. W ramach realizacji programu czytelniczego cała szkoła zaangażowała się w realizację różnych akcji czytelniczych oraz projektów.
Działania promujące czytelnictwo
1.Wewnątrzszkolny konkurs recytatorski "Polska Moja Ojczyzna ". Uczniowie pod opieką nauczycieli przygotowali wiersze o tematyce patriotycznej. Następnie zaprezentowali je podczas uroczystości związanej z obchodami Narodowego Święta Niepodległości 11 Listopada. Najciekawsze interpretacje wierszy zostały nagrodzone.
2. Wieczorne spotkania z książką w grupach wychowawczych. Wychowawcy grup wychowawczych organizowali cykliczne ( raz w tygodniu) spotkania z książką polegające na czytaniu przez czytających uczniów lub wychowawców ciekawych opowiadań i bajek.
3. Biblioterapia . Pani bibliotekarka z naszego Ośrodka organizowała lekcje biblioteczne z klasami. Podczas spotkań rozwijała zainteresowania książką. Uczniowie oglądali ciekawe książki, słuchali opowiadań i ciekawostek o autorach i ich twórczości. Wspólnie ze starszymi uczniami została przygotowana wystawa biograficzna o wybranych bajkopisarzach.
4. Międzyszkolny konkurs recytatorsko-plastyczny "W świecie bajek". Do konkursu zostali zaproszeni uczniowie z pobliskich szkół. Dzieci biorące udział w konkursie prezentowały online swoje umiejętności recytatorskie poprzez nagranie filmiku i wysłanie go na adres naszej placówki. Prace plastyczne wykonane do prezentowanych utworów zostały wysłane pocztą. Najciekawsze interpretacje utworów zostały nagrodzone.
5. Spotkanie z książką na lekcjach wychowawczych. Wychowawcy klas podczas lekcji wychowawczych przeprowadzili pogadanki z uczniami na temat: Wpływu czytelnictwa na ich rozwój. Ponadto podczas lekcji uczniowie słuchali audiobooków i czytanych treści przez nauczycieli. Tworzyli zakładki do książek oraz prace plastyczne, które zostaną zaprezentowane na wystawie na zakończenia roku.
Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej
1.Program pracy z patronem literackim "Owady w świecie bajek" . Uczniowie poprzez różne formy aktywności (zabawę, zajęcia teatralne, taneczne i artystyczne) poznawali utwory literackie o tematyce owadów. Rozwijali zainteresowania książką a przede wszystkim uczyli się wyrażać treści utworów w ciekawy sposób. Przygotowali piosenkę o Pszczółce Mai, uczyli się tańca owadów, przygotowali przedstawienie "Na łące"
2.Spotkania w ramach akcji "Poczytaj mi mamo" połączone z warsztatami plastycznymi.
Rodzice na zaproszenie nauczycieli spotykali się w małych grupach z uczniami naszej placówki. Podczas spotkania czytali wspólnie wybraną z dziećmi bajkę. Uczniowie odpowiadali na zadawane pytania, a następnie wykonywali pracę plastyczną. Posumowaniem spotkania było wykonanie wystawy prac.
3. Integracyjne spotkania z książką.
Nauczyciel naszej placówki organizował cotygodniowe integracyjne spotkania z książką. Ze względu na pandemię spotkania odbywały się online. W spotkaniach uczestniczyli nasi niepełnosprawni wychowankowie oraz pełnosprawne dzieci z wiejskiej świetlicy w Długopolu Zdr. Dzieci pełnosprawne czytali naszym niepełnosprawnym wychowankom ciekawe opowiadania. Nasi wychowankowie najczęściej je opowiadali. W czasie spotkań organizowane były konkursy i zabawy tematyczne.
4. Dzień postaci z bajek.
Uczniowie Szkoły Podstawowej wspólnie z dziećmi z naszego przedszkola obchodziły dzień postaci z bajek. Prezentując przepiękne stroje dzieci wcieliły się w postacie ulubionych bohaterów. Dzień rozpoczął się prezentacją multimedialną "Czy znam postacie z bajek?". W trakcie zajęć dzieci mogły wykazać się wiedzą i znajomością najpopularniejszych bajek. Pani nauczycielka przeczytała bajkę "Śpiąca królewna". Całość dopełnił seans bajkowy oraz fragmenty piosenek z bajek. Na zakończenie zajęć powstały prace plastyczne przedstawiające bohaterów bajkowych.
5. „Lubimy czytać”
Uczniowie klasy łączonej IV-VIII Szkoły Podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym wraz z opiekunem przygotowali dla przedszkolaków zajęcia o tematyce świątecznej. Wspólne czytanie bajek o Świętach i Św. Mikołaju uświetniła świąteczna muzyka i taniec. Na zakończenie spotkania powstała zbiorowa praca plastyczna "Mikołaj"
6. Pozytywne emocje .
Uczniowie klasy II SP dla uczniów w normie intelektualnej z różnymi niepełnosprawnościami poznali różne emocje takie jak radość czy złość w oparciu o książkę "Wielka księga emocji". Uczyli się jak reagować kiedy komuś dzieje się krzywda. Odegrali scenki dramowe.
7. "Polscy poeci" Uczniowie z klasy IV-VI SP poznali nieznane dotąd dla nich wiersze polskich poetów m. in. Wisławy Szymborskiej. Stworzyli do nich ilustracje.
Jak powszechnie wiadomo, czytanie przynosi wiele korzyści: wzbogaca słownictwo, pogłębia wiedzę, porusza wyobraźnię, wspomaga koncentrację i poprawia pamięć. Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało zwiększenie zainteresowania biblioteką. Nowości zakupione do biblioteki to ciekawie doposażony księgozbiór, który pozwala uczniom miło spędzać czas, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Jednak ze względu na trwający czas pandemii nie wszystkie zaplanowane działania były możliwe do realizacji.
Dziękujemy wszystkim za pomoc w realizacji działań i aktywne włączanie się do wspólnych akcji promujących czytelnictwo.